Vi hjälper din organisation att våga mer

2 december, 2025 Användarberättelser

Intervju med Albin Sandh, Projektledare på Think Happy Thoughts

Think Happy Thoughts - Årets Byrå 2025 

Vi är en byrå på 22 personer, med kunder som Electrolux, Hasselfors Garden och Thermia, men även med kunder inom insamling och civilsamhället. Vissa av våra kundrelationer har varat i över 10-15 år, vilket säger en hel del om hur vi jobbar. Det bästa med oss är att vi är djärva, vi vågar ta ut svängarna - och vi älskar när kunderna låter oss göra det.

För ungefär två år sedan började jag som projektledare här på Think Happy Thoughts. Jag är i grunden formgivare, vilket ger mig stor förståelse för formgivarprocessen på byrån och hur viktigt det är att både få utrymme och förtroende i det kreativa arbetet för att ett jobb ska bli bra.

Vi på Think Happy Thoughts vann guld som Årets Byrå 2025 utdelat av Regi - ett pris där kunderna själva utvärderar byråns arbete och särskilt lyfter fram relationen och samarbetet. Och för oss är det centralt, vi vill vara en långsiktig samarbetspartner, inte bara en leverantör. Vi fungerar ofta som en förlängd marknadsavdelning för våra kunder, där vi både tar fram koncept, strategi och den löpande produktionen. Alla som jobbar här är väldigt måna om att göra bra ifrån sig, både gentemot kund och internt.

Insamlingen blev en primär del av webben

Ett konkret exempel är arbetet med Örebro Stadsmission, som dessutom vann Publishingpriset 2023 för bästa webbplats. Priset i sig var det första pris som jag var med om att vinna någonsin i branschen, så det var stort. Här kändes det som vi gjorde allting rätt. 

Alla Sveriges Stadsmissioner gjorde en omfattande varumärkesresa på nationell nivå, och då blev det ett naturligt steg att ta fram en ny webbplats och samtidigt såg vi då över hela insamlingsarbetet till dem.

Insamlingen blev en primär del av webben, inte något vid sidan av och det var här ni på Octany kom in i bilden. Vi skapade bland annat en gåvoshop som gjorde det mycket tydligare för givarna vad deras pengar går till: en matkasse, en necessär med tandborste mm. När man sätter en bild och ett konkret syfte på gåvan blir det mycket lättare för människor att relatera och vilja ge en gåva.

Hur kom det sig att ni valde Octany som insamlingsplattform till era kunder? 

Jag var projektledare för arbetet med Örebro Stadsmission, tillsammans med Sofia Strömberg från Örebro Stadsmission. Vi behövde i praktiken en "plug and play"-lösning, något modernt, flexibelt och med stöd för alla relevanta betalsätt. 

Jag analyserade marknaden för att se vilka verktyg som skulle kunna fungera för Örebro Stadsmissions behov och det vi ville skapa. Jag googlade med dessa specifika krav och så kom Octany upp, så jag bokade in en demo. Vi har nu jobbat med er plattform i tre år, och det har visat sig vara ett väldigt bra val för de organisationer vi hjälper.

Vad är det bästa med Octany? 

Det är det smidiga flödet för användaren som minskar friktionen att ge. Men, jag fick alldeles nyligen en genomgång av er nya plattform Octany Unite och nu blir det ju ännu enklare. Det ökar vad vi som byrå kan göra. Vi kan styra materialet bättre.

Ja, det kan vara att lägga upp en gåvoshop i samma flöde som de andra gåvorna, bifoga filer, skriva meddelandet som ska följa med och därmed också arbeta med hela kundresans cykel.

Ramen är tydlig för att fungera tekniskt och kännas enkelt, men ändå tillräckligt stort för att upplevas fritt för vår verksamhet. Det ger stort utrymme för oss att experimentera.

Vi kommer att kunna komma med nya idéer till våra kunder. Det blir enormt. Men jag vill också lägga till här att jag uppskattar att vi får väldigt snabb och fin support. Det gör stor skillnad, när man som jag jobbar i projekt där insamlingen är en primär del.

Vilka förändringar rekommenderar du en insamlingsorganisation att göra för att växa? 


Ta hjälp av en byrå. Vi kan både lyfta blicken strategiskt och få saker att hända operativt. Vi kan hjälpa till med att:

  • Skapa ett tydligt och långsiktigt koncept som bär genom flera år.
  • Hjälpa till och ta fram en strategi och marknadsplan för året - så att insatserna hänger ihop och inte blir ad hoc. Enklare för att hålla budget också.
  • Sätta en form och en tydlig berättelse som går igen i alla kanaler, från webb, digitala och fysiska kampanjer.
  • Jobba datadrivet med insamling - dels med data från plattformar som t. ex. Octany, men också från webb och kampanjer, och optimera ofta.

Ni jobbar mycket med sociala medier. Är det något knep du vill förmedla som gör att en liten organisation kan sticka ut i sociala medier? 

Ett knep kan vara att satsa på stark storytelling med film och foto. Skjuter du för brett når du inte igenom bruset. Hellre smalt, riktat och relevant för en specifik målgrupp, än att försöka prata med "alla".

Webben är ofta navet. Vi på Think Happy Thoughts samlar in data på vad som faktiskt engagerar, vilka budskap som biter, vilket material som fungerar bäst. Och sedan skalar vi med digital annonsering, framför allt via Meta och Google men våra specialister är bekväma i de flesta moderna plattformar och verktyg.

Tips är också att LinkedIn är en relativt dyr annonsplattform, speciellt om ens bolag är lite mindre. Samma målgrupper kan nås mer kostnadseffektiva annonsplatser - allt beroende på vem man vill prata med.

Berätta om Think Happy Thoughts mål framåt? 

Vi befinner oss i en tid där AI både utmanar och ger möjligheter. En viktig del av våra mål framåt är att ta tillvara på de möjligheterna på ett klokt sätt. Vi vill fortsätta ligga i framkant, både kreativt och tekniskt, och använda nya verktyg för att skapa ännu bättre resultat för våra kunder.

Jag vill inte berätta för mycket, men nyligen har vi till exempel gjort en stor filminspelning för en kund i regionen som kommer att visas på Sveriges största LED-skärm. Det är ett bra exempel på var vi trivs bäst, i projekt där kreativ höjd, produktion och effekt möts.