Intervju med Annso Blixt, generalsekreterare på Tilia
Jag grundade Tilia 2012 och är idag generalsekreterare för organisationen. Under dessa tretton år har jag tillsammans med teamet byggt upp våra stödaktiviteter från grunden. Det som driver mig är övertygelsen att unga ska få definiera sina egna upplevelser, att vi vuxna inte ska ha tolkningsföreträde.
Min yrkesbana började som volontär i andra organisationer och i mötet med unga känner jag igen mig. Jag utbildade mig till socialpedagogiskt ungdomsarbete på Tollare folkhögskola och har bland annat jobbat inom slutenvården för ätstörningar.
I mötet med ungdomar började sakta en bild växa fram. De flesta bär på en inre känsla av att inte bli lyssnade på. Det saknas något för att de ska våga, vilja och orka söka stöd. Det var i dessa möten jag insåg att något viktigt saknades: en plats där alla unga, oavsett kön eller bakgrund, verkligen blir tagna på allvar och får det stöd de behöver. Den insikten blev grunden till Tilia.
Tilia startade ur en känsla av ensamhet och en längtan att hitta andra som kände likadant. Vi ville skapa ett stöd som var öppet, tillgängligt och där unga möts av förståelse och jämlikhet. Hit kan du komma och bara vara människa. Från början har fokus varit att lyssna, skapa trygghet och låta ungas egna behov forma verksamheten. Idag driver vi bland annat chattstöd varje dag året runt och lägerverksamhet som stärker självkänsla och sammanhang.
Det finns en “själ” i Tilia som kan vara svår att sätta ord på, men som känns när man läser vad unga skriver i chatten eller när man är med på ett läger och de bara känner ångest, ångest, ångest. Men inom ramarna av trygghet och gemenskap händer något och någon som haft det jobbigt länge kan plötsligt säga “ah, nu fattar jag”. Den där stunden, när en ung person känner sig sedd och förstådd är det finaste vi vet. Det är en känsla av att inte vara ensam längre, att det finns fler “Tiliapersoner”.
Vi gör om vår webbplats och har för första gången anställt en kommunikatör för att satsa mer på vår insamlingskommunikation. Tidigare var Instagram vår huvudkanal, men nu framöver blir TikTok vår huvudkanal för unga, sedan har vi LinkedIn och Facebook för vår vuxenskara.
Vi fick tips via vårt nätverk genom en kille som satt i vår styrelse. Men jag hade nog hittat till Octany ändå om jag tänker efter? Om jag gör en omvärldsanalys så är det många organisationer i vår sfär som använder Octany som plattform, det är ett naturligt val.
Det är att jag som absolut inte bygger webbsidor ändå kan lägga upp en insamling. Octany är enkelt, pedagogiskt och professionellt, men ändå personligt och nära. Ni har en omtanke om oss som kund som är äkta.
Vårt stora mål är att ingen ung ska behöva sitta ensam med sin ångest. Vi vill hålla chatten öppen varje dag, året runt, utan kö, och vi är nära att nå dit. Vi vill också skala upp vår lägerverksamhet och finnas tillgängliga under tider som kan vara extra tunga, som t ex Nyår.
Börja enkelt och börja nu. Håll fast vid syftet om varför ni finns och låt målgruppen leda vägen. När ni lyssnar på dem och gör det möjligt för fler att lyssna, faller mycket annat på plats.