Frågor och svar om donationsplattformen

På den här sidan hittar du svar på många av dina frågor. 
Har du en fråga om inte besvaras här nedan?
Kontakta oss via chatten, genom formuläret längst ner eller maila oss om du redan är en kund hos oss. 

 

När skickas betalningsbekräftelser?

För kort skickar Octany ut betalningsbekräftelse till kunden via mail direkt. För betalningar via Swish skickas ingen betalningsbekräftelse ut via mail, då bekräftelsen istället fås direkt i Swish-appen efter avslutat köp. 
 

Hur kan jag personalisera Octanys design?

Du kan klä Octany i din organisations kulör. Du kan lätt ange primärfärg och primärfärg för text i Octany. På samma enkla sätt kan du ladda upp er logotyp. 

Hur redigerar jag mailutskick?

Genom att gå in på Inställningar > Produkter > Klicka på trepunkts-menyn för produkten du vill ändra mailutskicken på (ex månadgivare) > Klicka på trepunkts-menyn för händelsen du vill ändra mailutskicken på (exempelvis ny prenumeration) > Redigera mailet så som ni vill ha det!

Hur kan jag koppla Octany till våra system?

Det går väldigt bra att bygga kopplingar till Octany från era system. Ni kan lätt använda vårt API. På liknande sätt kan ni bygga ett sätt för era kunder att automatiskt säga upp deras prenumeration.

Mer läses här:
Octany API

Avsluta prenumeration automatiskt

Hur avslutar jag en kunds givande?

Lätt fixat! Gå in på kundens kundkort, välj sedan återkommande betalning som ska avslutas, och tryck på Avsluta. 

Är Octanys priser inklusive moms?

Priserna är exklusive moms. 

Hur funkar kopplingen till Fortnox?

Du kan koppla ihop Octany med ert Fortnox-konto. För detta krävs Fortnox Fakturering. Att koppla till Fortnox gör att ni enkelt skickar ut fakturor till era kunder som valt att betala med faktura. 

Jag ska lansera en ny hemsida, bör något speciellt göras med Octany då?

Om du har med Octany på er nya hemsida ska det inte vara några problem. Allt ska fungera som vanligt.  

Kan man betala Autogiro via checkbankkonton?

Här har vi fått svaret från Trustlys support. I korthet varierar det från bank till bank, men om kundens bank har godkänt kontot för Autogiro så kan det funka. Det är alltså kundens bank som avgör om det går.

Kan man lägga in en pdf i bekräftelse-mailet efter köp?

För återkommande donationer går det att redigera mail-utskicken. Om er pdf ligger tillgänglig via er hemsida med en egen url går det lätt att lägga till länken i bekräftelse-mailet. 

Det gör ni under Inställningar>Produkter>Månadsgivare (eller annan återkommande produkt), tryck på de tre prickarna>Redigera mail 

Kan jag lägga in bilagor i mail-utskicken?

Tyvärr inte bilagor, men ni kan lägga in länkar till bilagorna. Det vill säga, att era bilagor finns någonstans på nätet som ni länkar till. Det är jättelätt fixat!

Hur tar jag del av lägre transaktionspriser som välgörenhetsorganisation?

Kortleverantören Stripe erbjuder lägre transaktionspriser för välgörenhetsorganisationer. Och det är lätt att ansöka!
Vi har gjort det lätt, fyll i formuläret här.

Är Octany en insamlingsplattform?

Ja, Octany är framtagen för er som vill samla in pengar till viktiga ändamål via donationer. Här får din organisation total översikt så att ni tillsammans enkelt kan ta hand om alla intäktströmmar på ett säkert och skalbart sätt.

Era givare väljer fritt hur de vill donera pengar. Vill de göra det en gång eller via återkommande donationer? Vill de betala med kort, Swish, eller Autogiro? 

Fungerar Octany på alla webbsidor och mobiler?

Ja, Octany fungerar på alla skärmar och mobiler. Betalytan är responsiv och anpassar sig efter skärmarnas storlek. Du behöver inte längre missa en donation eller en ny medlemsbetalning. Lägg enkelt till en Octany-betalknapp på vilken webbsida som helst (WordPress, Squarespace, Snowfire, Wix mfl.) och din kund kan sedan betala direkt för din tjänst via mobil, dator eller läsplatta.

Kan ett företag donera?

Företag kan ge en gåva eller bli månadsgivare, årsgivare eller ge dagligen. Octany skickar automatiskt ut underlag för bokföringen.

Hur kommer jag igång med att ta betalt återkommande för mitt affärsnätverk?

Med Octany kan du ta emot återkommande betalningar till ditt affärsnätverk, sportklupp, medlemsförening eller intresseklubb. Följ dessa tre steg och sedan är du igång: 

1. Skapa prenumeration, sätt pris & koppla in betalning
2. Klipp in kod på er webbsida
3. Betalknappen är igång och tar emot nya kunder

Hur tar jag emot återkommande betalningar via Swish?

Första gången betalar kunden med Swish precis som vanligt. När det är dags att förnya prenumerationen skickar vi ut ett SMS med en betallänk. När kunden klickar på länken öppnas Swish-appen direkt.

Hur lägger jag in Octanys betalknapp på min hemsida?

Widget
I Octany skapar du en produkt, t.ex. Månadsgivare. Varje produkt får en egen kod som du kan kopiera över och lägga in på din hemsida. Koden förvandlas sedan till en widget/ruta. Se ett exempel på hur Octanys widget ser ut.

Knapp
I Octany skapar du en produkt. Det kan t.ex. vara ditt projekt "Plantera träd". Varje produkt får en egen kod som du kan kopiera över och lägga in på din hemsida. Se ett exempel på knappen.

Du kan ha obegränsat antal knappar/widgets för att gruppera olika intäkter från olika kampanjer och källor.

Kan Octany kopplas ihop med mitt nuvarande system?

Ja, beroende vilket system du använder kan vi via ett s.k Rest API hämta och lämna information till ditt nuvarande system. Ni behöver alltså inte avsluta system som ni redan har och gillar. Det vi gör är att vi kopplar på och helt enkelt automatiserar flöden där det går.

Vad händer när ett kort går ut eller blir spärrat?

När en debitering misslyckas kommer Octany att försöka igen. Först efter någon dag, sedan efter en vecka. Lyckas vi inte debitera kortet kommer ett mail gå ut till kunden med en länk för att antingen fylla i sitt nya kortnummer, eller byta betalsätt.

Kan jag ta betalt månadsvis, årsvis eller per dag via återkommande betalningar i Octany?

Har du en tjänst eller produkt som kunder prenumererar på kan du nu enkelt ta betalt ta betalt återkommande, årsvis eller månadsvis eller per dag. Octany hanterar hela livscykeln för din kunds prenumeration och det är snabbt att komma igång på vilken webbsida som helst.

Hur kopplar jag Octany till min bank?

Bakom kulisserna på Octany arbetar olika system som för över pengar mellan konton. 

Kort via Stripe
När en kund betalar med kort är det Stripe som pratar med kortnätverken (Visa, MasterCard m.fl) och för över pengar från kundens kort till ert konto på Stripe. Därefter skickar Stripe pengarna till ert bankkonto. Det tar ca 7 dagar från att kunden betalar till pengarna är på ert bankkonto.

Autogiro via Trustly
När en kund betalar med Autogiro hanterar Trustly överföringen genom att debitera kunden och föra över pengar till ert konto hos Trustly. En gång per vecka betalar sedan Trustly ut pengarna till ert bankkonto.

Swish
Swish tillhandahålls av er bank och där kommer pengarna direkt in på ert bankkonto automatiskt.

Faktura via Fortnox
Väljer ni att köra vanlig faktura via Fortnox kommer ert bankgiro stå på fakturan och varje individuell betalning kommer då in på ert bankkonto från Bankgirocentralen.

Ni kan också välja att använda Fortnox fakturatjänster där kunden betalar in till Fortnox istället. Då sköter Fortnox det automatiskt med OCR-nummer och skickar sedan vidare pengarna till ert bankkonto varje dag.

När ni börjar med Octany hjälper vi till hela vägen att koppla ihop tjänsterna så ni bara behöver logga in på Octany för att ha 100% kontroll över alla intäkter.

När debiteras kunden?

Octany tillämpar dynamisk debitering baserat på när kunden kom igång. En ny kund som kommer in 16 maj kommer debiteras den 16:e varje månad framöver.

Vad händer om någon blir kund på skottdagen den 29 februari? Våra tekniker har räknat med begränsningarna i den gregorianska kalendern och en kund som kommer in den 29 februari kommer året därpå att debiteras den 1 mars istället.

Hur fungerar den automatiska faktureringen?

När en kund betalar med faktura skapar Octany automatiskt upp fakturan i Fortnox. Vid varje förnyelse skapas en ny faktura. Ni kan själva välja att t.ex. fakturan bara ska skapas i Fortnox och att ni manuellt skickar den från bokföringsprogrammet, eller att fakturan ska skickas automatiskt så fort den är skapad.

Fortnox erbjuder även en fakturaservice som innebär att de hanterar utskick, påminnelse och automatisk avprickning mot bankgirot. Rent praktiskt betyder det att er kund betalar in till Fortnox bankgiro och därefter betalar Fortnox till ert bankkonto.

På så sätt kan ni få ett helt automatiserat flöde.

Hur kommer vi igång med Octany?

Kontakta oss och beskriv vilka typer av donationer ni vill ta emot och vilka betalsätt ni vill ha. Vi hjälper sedan er att komma igång med alla betalsätt samt mailar en kod som ni kan lägga in på er webbsida. När koden är inlagd kan ni börja ta emot donationer.

Hur redovisar jag intäkter från Octany?

Octany mailar en veckorapport varje måndag. I rapporten får ni en Excelfil från varje betalkälla. Så t.ex. en fil för alla kortbetalningar, en fil för alla betalningar via Autogiro osv.

Filen är även uppdelad så ni kan redovisa återkommande intäkter separat från engångsbetalningar.

Kan jag pausa min kunds donation under en tid?

I Octnays manöverbord kan du välja att sätta ned månadsinbetalningen för din kund till 0 kr. Då dras inga pengar från kunden till dess att du åter väljer att lägga tillbaka summan.

Har Octany ett API för att hämta data?

Octany har ett REST API där ni kan hämta information för kunder, prenumerationer och ordrar. Vi utforskar även möjligheten att erbjuda webhooks för integration i realtid. Kontakta supporten om ni är intresserade av webhooks så återkommer vi.

Hur lägger jag in Octanys betalflöde för donationer på min webbsida?

Javisst, Octanys widget är enkelt att lägga in och fungerar på alla typer av webbsidor (Wordpress, Snowfire, Wix, Squarespace mfl). Vi skickar dig en kod som du eller den som ansvarar för webbsidan enkelt lägger in. Sedan är ni igång. 

Vill ni göra en djupare integration finns möjligheten att skicka in en referens och/eller ett referensnummer. På så sätt kan ni matcha en prenumeration med en order i ert system. Vi har även stöd för att skicka besökaren till en specifik URL efter ett genomfört köp. Kontakta oss så skickar vi ett exempel på hur det kan fungera.

Vad kostar Octany?

Kul att du är nyfiken på Octany! Du kan läsa allt om Octanys priser här.

Behöver jag en inlösare eller en betalväxel för kortbetalningar?

Octany arbetar med Stripe som både är en betalväxel och inlösare. Här behövs inga krångliga avtal utan vi hjälper till att starta ett Stripe-konto och samma dag kan ni börja ta betalt med kort.

Vad innebär Monthly Recurring Revenue (MRR)

Månadsvis återkommande intäkter (MRR) är värdet av alla aktiva kunders prenumerationer. Det är ett sätt att normalisera alla dina återkommande intäktsströmmar och intervaller (månadsvis, halvårsvis, årsvis) till en enda siffra.

Hur beräknas MRR?
Säg att du har 15 kunder som betalar dig 100 kr per månad. Då används följande beräkning:

15 kunder * 100 kr/mån = 1500 kr MRR

När en kund betalar 1800 kr för ett år anpassar Octany värdet i uträkningen genom att ta 1800/12 = 150 kr ytterligare i MRR.

Octany laddas inte snabbt nog på sidan, vad kan jag göra?

Att Octany inte laddar direkt kan bero på en rad olika saker. Det vanligaste är att andra javascript körs före Octany på er sida. Det är lätt fixat genom att sätta Octanys <style> och <script> i er head-tagg istället för er body-tagg i er HTML. 

Behöver lite mer hjälp

Du behöver hjälp, och andra svar än frågorna ovan ger.

Fyll i formuläret nedan eller kontakta support@octany.com så hjälper vi dig så fort vi kan. 

Kom igång med Octany

Läs integritetspolicyn